Ρόλοι και στερεότυπα, στην εντατική

Το χαρτί μπροστά της γράφει ότι έχει πάρει οκτώ φιάλες αίμα. Ίσως χρειαστεί κι άλλες. Τη βγάζω κρυφά φωτογραφία.

Κυρία Κατερίνα, ελάτε. Αν πάνε όλα καλά, την Τρίτη θα είστε σπίτι σας. Ο γιατρός της, χαμογελάει. Τη λέει Κατερίνα. Έτσι γράφει η πλαστική ταυτότητα στο χέρι της. Τη μαμά μου όμως, τη λένε Καίτη.

Η γυναίκα που βγαίνει από το χειρουργείο, για να πάει στην εντατική, δεν μοιάζει με τη μαμά μου. Είναι γκρι και παγωμένη. Είναι η άγνωστη της ταυτότητας. Η κυρία Κατερίνα.

Η γυναίκα που χαϊδεύω στο κρεββάτι της εντατικής, είναι ακίνητη και αμίλητη. Δεν χαμογελάει και δεν ρωτάει τι κάνω. Όμως έχει λίγο χρώμα και ρυθμική αναπνοή. Το χαρτί μπροστά της γράφει ότι έχει πάρει οκτώ φιάλες αίμα. Ίσως χρειαστεί κι άλλες. Τη βγάζω κρυφά φωτογραφία.

-«Τι κάνετε εκεί;», με μαλώνει η νοσηλεύτρια. «Είναι προσωπικά δεδομένα, απαγορεύεται».

– «Θα θέλει να δει πως ήταν εδώ, όταν βγει», απαντώ.

-«Που το ξέρετε;», αντιγυρίζει.

-«Είναι η μαμά μου», λέω.

Στο δωμάτιο

Πριν από λίγο της έδειξα τη φωτογραφία. Ήθελε να ξέρει, το πα; Το πα. Το ήξερα. Η μαμά μου βγήκε από τη ΜΕΘ και σήμερα σηκώθηκε. Στο στέρνο της χτυπάει μια ολοκαίνουργια καρδιά. Κι η δική μου, επιτέλους, χτυπά κανονικά.

Περπατάει και τη βοηθάω.

– «Θυμάσαι που είχα χειρουργηθεί και με βοηθούσες εσύ στον διάδρομο του νοσοκομείου;», ρωτάω.

– «Μόνο που εσύ πόναγες», απαντά.

Η Καίτη, η μαμά μου, έκανε εγχείρηση ανοιχτής καρδιάς. Πονάει πολύ. Όχι περισσότερο από ότι πόναγε το παιδί της. Χαμογελάω, αλλά δεν απορώ. Έχω και εγώ την ιδιότητα αυτή. Να μην πονάω, όσο πονάνε. Να πονάω όταν πονάνε.

Στο νοσοκομείο οι γυναίκες ανταλλάσσουν χρόνια πολλά. Η μαμά μου ρωτάει τις νοσοκόμες αν έχουν παιδάκια. Αν ναι, αστράφτει και ρωτάει λεπτομέρειες. Αν όχι, απογοητεύεται.

– «Να κάνεις!» λέει σε μια 23χρονη νοσηλεύτρια.  

-«Και αν δεν θέλω;» της απαντά.

Έχω δύο παιδιά. Δυο αγόρια. Τους έκανα «μεγάλη», με απόλυτη επιθυμία και συνειδητή απόφαση. Προσπαθώ κάθε μέρα, κάθε ώρα, κάθε λεπτό, να είμαι η μαμά που θέλω. Όχι εκείνη που έκανε παιδιά επειδή έπρεπε, ούτε εκείνη που τα έκανε για να της ανήκουν. Και σίγουρα ούτε εκείνη που πιστεύει ότι οι γυναίκες δεν είναι ολόκληρες χωρίς παιδιά.

Καθισμένη εδώ απέναντι από το κορίτσι που τρώει τη σούπα που της έφτιαξα, γράφω μετρώντας ανούσια χρόνια πολλά για έναν ρόλο που επιβάλλεται να έχουμε, να μας κάνει ευτυχισμένες, να μας νοηματοδοτεί.

Μετράω τον διαρκή αγώνα να αποδείξουμε ότι η μητρότητα δεν είναι ευχές, καρτούλες και λουλούδια. Δεν είναι υποχρέωση. Είναι επιλογή και καθημερινή μάχη για νίκες απέναντι σε στερεότυπα και κανόνες για τις ζωές μας.

Το κορίτσι θέλει να σηκωθεί.  

-«Μαράκι έρχεσαι;»

-«Έρχομαι παιδί μου, ένα λεπτό».

Και οι ρόλοι έρχονται τούμπα.

Διαβάστε επίσης:

Τι θες να πεις;

Εκείνοι τη δουλειά τους, εμείς τη δική μας

Τι κοιτάς, Δημήτρη Λιγνάδη;

Τελευταία άρθρα:

  • Το coming out που δε σου χρωστάω
    Ματιές

    Το coming out που δε σου χρωστάω

    Αλλά το coming out, το να ανοίξω την καρδιά μου, δεν είναι για σένα. Είναι για μένα. Είναι για τη δική μου ηρεμία κι ελευθερία. Δεν χρειάζομαι την έγκριση σου, αλλά χρειάζομαι τη δυνατότητα να είμαι αυτός που είμαι, χωρίς να φοβάμαι. Χρειάζομαι το χώρο να λάμψω με όλα μου τα χρώματα, ακόμα κι αν εσύ αναγνωρίζεις μόνο το γκρι.
    Διαβάστε περισσότερα
  • Πάνος Ρούτσι: Ο πατέρας που τα έβαλε με το κράτος και το νίκησε είναι σαφής – «Δεν υπάρχει ψήφισμα που να μπορεί να σβήσει τη μνήμη»
    Διάφορα

    Πάνος Ρούτσι: Ο πατέρας που τα έβαλε με το κράτος και το νίκησε είναι σαφής – «Δεν υπάρχει ψήφισμα που να μπορεί να σβήσει τη μνήμη»

    «Τα παιδιά των Τεμπών δεν διάλεξαν να φύγουν, τους στέρησαν τη ζωή μέσα σε ένα σύστημα που τους πρόδωσε. Αν ενοχλούν τα ονόματά τους στην πλατεία, τότε δεν ενοχλεί η πράξη· ενοχλεί η αλήθεια που θυμίζουν. Κανείς δεν μπορεί να μας απαγορεύσει να θυμόμαστε και να πενθούμε. Η μνήμη των παιδιών μας δεν σβήνει και δεν θα σβήσει ποτέ».
    Διαβάστε περισσότερα
  • Θα κρατήσουν οι χοροί, όσα στέκια και ν’ αλλάξουμε…
    Culture

    Θα κρατήσουν οι χοροί, όσα στέκια και ν’ αλλάξουμε…

    Ο Σαββόπουλος ήταν πολλά. Όμως αν κάτι αφήνει ο καθένας πίσω του, πρώτα και κύρια, ο Σαββόπουλος αφήνει το σύγχρονο ελληνικό τραγούδι. Γιατί αυτός ήταν, κι αυτό ήταν: το ελληνικό τραγούδι.
    Διαβάστε περισσότερα
  • Πάρις Λαυτσής: «Άλλο ένα μίλι για τα παιδιά στη Γάζα – Άλλο ένα μίλι για όλους τους ανθρώπους που μας κοιτάνε εκεί πίσω»
    Θέματα

    Πάρις Λαυτσής: «Άλλο ένα μίλι για τα παιδιά στη Γάζα – Άλλο ένα μίλι για όλους τους ανθρώπους που μας κοιτάνε εκεί πίσω»

    Ο Πάρις Λαυτσής διηγήθηκε στο TheUntold μια ιστορία αντίστασης, αλληλεγγύης και πίστης στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια, μέσα από το ταξίδι του Global Sumud Flotilla προς τη Γάζα.
    Διαβάστε περισσότερα
  • Έχω ένα φίλο, καλό παιδί…
    Απόψεις

    Έχω ένα φίλο, καλό παιδί…

    Έχω ένα φίλο, ιδεολόγο, αριστερό, καλό παιδί. Δεν του αρέσει η βία, την καταδικάζει a priori αλλιώς θα γίνουμε όλοι θηρία, λέει.
    Διαβάστε περισσότερα
  • Στήλη Άλατος: Μην μιλάτε σε αγνώστους
    Απόψεις

    Στήλη Άλατος: Μην μιλάτε σε αγνώστους

    Αν θες να διαδηλώσεις, κάντο από μακριά. Να φύγετε, να πάτε αλλού να διαδηλώσετε. Σε γνωστούς, όχι αγνώστους.
    Διαβάστε περισσότερα