Ο Χρυσοχοΐδης θέλει να εγκαταστήσει εξειδικευμένους αστυνομικούς στους καταυλισμούς Ρομά
Η μόνιμη παρουσία της αστυνομίας στους καταυλισμούς Ρομά δεν είναι «λύση». Είναι μια πολιτική κίνηση που κλείνει το μάτι στον λαϊκισμό και την ξενοφοβία. Είναι η εύκολη απάντηση σε ένα σύνθετο κοινωνικό πρόβλημα.
Για το ζήτημα της εγκληματικότητας μίλησε στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ανακοινώνοντας παράλληλα πως «το επόμενο βήμα είναι η εγκατάσταση εξειδικευμένων αστυνομικών μέσα στους καταυλισμούς των Ρομά».
Όπως εξήγησε, «το μεγάλο πρόβλημα με την εγκληματικότητα είναι στην Αττική και βαίνει μειούμενο. Υπάρχουν δύο πεδία: το ένα είναι το οργανωμένο έγκλημα, η βαριά εγκληματικότητα που έχει χτυπηθεί από το ελληνικό FBI. Έχουμε 1.400 συλλήψεις και 500 προφυλακίσεις σε 6 μήνες. Υπάρχει και η μικρή εγκληματικότητα που πλήττει τις γειτονιές και εκεί έχουμε σοβαρό πρόβλημα με τους Ρομά. Εκτός από τα ναρκωτικά, υπάρχουν οι κλοπές και οι ληστείες, οι διαρρήξεις αυτό βαίνει μειούμενο, αλλά είναι μεγάλο ακόμη».
Στη συνέχεια, ο υπουργός αναφέρθηκε στην εγκατάσταση ενστόλων υψηλής εξειδίκευσης μέσα στους καταυλισμούς των Ρομά, προσθέτοντας πως «οι αστυνομικοί αυτοί θα είναι μάχιμοι, θα είναι μέσα στους καταυλισμούς και θα έχουν εκεί έδρα. Σε 1,5 μήνα θα γίνει αυτό, θα υπάγονται στο Ελληνικό FBI. Θα είναι καθημερινά παρόντες, θα περιπολούν σε συνοικίες και γειτονιές. Το μήνυμα είναι ότι δεν υπάρχει πουθενά θέμα αποφυγής του νόμου».
Παράλληλα, τόνισε ότι «αυτή η ανοχή που υπήρχε για χρόνια και που για μένα είναι ακατανόητη, αυτή πρέπει να πάρει τέλος».
Οι δηλώσεις του υπουργού Προστασίας του Πολίτη για την εγκατάσταση μόνιμων αστυνομικών δυνάμεων μέσα στους καταυλισμούς Ρομά προκαλούν βαθιά ανησυχία.
Πρόκειται για μια απόφαση που όχι μόνο δεν αντιμετωπίζει τις πραγματικές ρίζες της παραβατικότητας, αλλά αντίθετα διαιωνίζει τον στιγματισμό μιας ήδη ευάλωτης και κοινωνικά αποκλεισμένης ομάδας.
Η συντριπτική πλειονότητα των Ρομά ζει σε συνθήκες ένδειας, χωρίς επαρκή πρόσβαση σε εκπαίδευση, υγεία και εργασία. Οι πολιτικές ένταξης είτε δεν εφαρμόστηκαν ποτέ ουσιαστικά είτε παρέμειναν αποσπασματικές.
Αντί, λοιπόν, ο κ. Χρυσοχοΐδης να αναγνωρίσει και να θεραπεύσει αυτόν τον κοινωνικό αποκλεισμό, επιλέγει να απαντήσει με αστυνομία και καταστολή, όπως φυσικά πολύ σωστά ξέρει να κάνει. Με άλλα λόγια, αντί για κοινωνική πολιτική, εφαρμόζει ποινική πολιτική, ποινικοποιώντας τη φτώχεια.
Η εγκατάσταση αστυνομικών «ειδικών δυνάμεων» σε οικισμούς Ρομά συνιστά στην πράξη συλλογική στοχοποίηση. Στέλνει το μήνυμα ότι κάθε Ρομά είναι εν δυνάμει παραβάτης. Ένα παιδί που μεγαλώνει βλέποντας την αστυνομία έξω από το σπίτι του, όχι ως προστασία αλλά ως επιτήρηση, εσωτερικεύει ότι ανήκει σε μια «επικίνδυνη» ομάδα. Αυτό δεν είναι κοινωνική ένταξη. Είναι θεσμικός ρατσισμός.
Η εγκληματικότητα δεν μειώνεται με τη μόνιμη παρουσία της αστυνομίας. Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι η καταστολή σε κοινότητες που ήδη νιώθουν περιθωριοποιημένες οδηγεί σε περισσότερη καχυποψία, περισσότερη ένταση και τελικά σε περισσότερες συγκρούσεις.
Ούτε η αστυνομία αισθάνεται ασφαλής ούτε η κοινότητα εμπιστεύεται το κράτος. Ο φαύλος κύκλος αναπαράγεται. Αντί για αστυνομικά τμήματα στους καταυλισμούς, αυτό που χρειάζεται είναι σχολεία, κέντρα υγείας, προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης και στήριξη στη στέγαση.
Χρειάζονται κοινωνικοί λειτουργοί, εκπαιδευτικοί, γιατροί, ψυχολόγοι, όχι ένστολοι με εξουσία καταστολής. Μόνο μέσα από την ισότιμη συμμετοχή και την ουσιαστική επένδυση στην κοινωνική ένταξη μπορεί να περιοριστεί η μικροπαραβατικότητα που συχνά γεννιέται από την απόγνωση και την έλλειψη διεξόδων.
Η μόνιμη παρουσία της αστυνομίας στους καταυλισμούς Ρομά δεν είναι «λύση». Είναι μια πολιτική κίνηση που κλείνει το μάτι στον λαϊκισμό και την ξενοφοβία. Είναι η εύκολη απάντηση σε ένα σύνθετο κοινωνικό πρόβλημα.
Το πραγματικό θάρρος της Πολιτείας δεν είναι να στείλει περιπολίες, αλλά να επενδύσει σε κοινωνικές πολιτικές που θα δώσουν στα παιδιά των Ρομά ίσες ευκαιρίες. Η ασφάλεια των πολιτών είναι πράγματι αδιαπραγμάτευτη. Όμως η ασφάλεια χτίζεται με δικαιοσύνη, με ισότητα και με εμπιστοσύνη. Όχι με τείχη καχυποψίας και καταστολής.
Διαβάστε επίσης:
Σας πέφτει βαρύς ο όρος γενοκτονία κύριε Μητσοτάκη;
Τι πιστεύουν οι Έλληνες για τη Γάζα;
Ζητά την εκταφή του παιδιού του. Ποιος μπορεί να αρνηθεί ένα τέτοιο αίτημα; Γιατί να το αρνηθεί;






