Ο ΛΕΞ δεν είναι άλλος ένας μες σ’ αυτό το μπουρδέλο

ΛΕΞ

Ως κοινωνικό φαινόμενο, η μουσική του ΛΕΞ δεν απευθύνεται σε μια ελίτ ή σε ένα περιορισμένο κοινό, αλλά βρίσκει απήχηση σε μεγάλες μάζες νέων ανθρώπων που βιώνουν τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης, της ανεργίας και των κοινωνικών ανισοτήτων.

Η επιτυχία του ΛΕΞ, με την εξάντληση των εισιτηρίων για τη συναυλία του στο ΟΑΚΑ σε λιγότερο από 24 ώρες, δεν αποτελεί απλώς μουσική επιτυχία αλλά για ένα σύμπτωμα της σύγχρονης κοινωνίας που αποκαλύπτει την ισχυρή δυναμική της νέας γενιάς και τη νέα μορφή καλλιτεχνικής και κοινωνικής έκφρασης.

Το γεγονός ότι ένας καλλιτέχνης, χωρίς να εξαρτάται από τις παραδοσιακές διαφημιστικές πρακτικές, καταφέρνει να ελκύσει εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους με μόνο ένα μήνυμα στα social media, δείχνει την ισχυρή κοινωνική δυναμική της μουσικής του και την ικανότητά του να ενσωματώνεται στον πολιτισμικό ιστό της εποχής του. 

Μια τέτοια επιτυχία δεν είναι μόνο αποτέλεσμα της ψηφιακής εποχής ή του ίντερνετ. Είναι μια αντανάκλαση της ανάγκης της σύγχρονης κοινωνίας για μία αυθεντική φωνή που εκφράζει τις αντιφάσεις, τις απογοητεύσεις, αλλά και τις ελπίδες της.

View this post on Instagram

A post shared by Dynasty Group Athens (@dynastyathens)

Πως κερδίζει ενώ λέει τα ίδια;

Η μουσική του ΛΕΞ ανήκει στο χώρο του hip-hop, ενός μουσικού είδους που γεννήθηκε ως κοινωνικό και πολιτικό κίνημα στη Νέα Υόρκη τη δεκαετία του 1970. Το hip-hop είχε πάντα έναν έντονα επαναστατικό και κοινωνιολογικό χαρακτήρα, με το περιεχόμενό του να αναφέρεται στις κοινωνικές ανισότητες, τις φυλετικές διακρίσεις, την αστική φτώχεια και τη μαζική περιθωριοποίηση. 

Αυτή η «αντίσταση μέσω της μουσικής» είναι επίσης κάτι που διαφαίνεται στο έργο του ΛΕΞ, ο οποίος μεταφέρει τη δική του εσωτερική αντίδραση στην κρίση που βιώνει η Ελλάδα σήμερα. Ως κοινωνικό φαινόμενο, η μουσική του δεν απευθύνεται σε μια ελίτ ή σε ένα περιορισμένο κοινό, αλλά βρίσκει απήχηση σε μεγάλες μάζες νέων ανθρώπων που βιώνουν τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης, της ανεργίας και των κοινωνικών ανισοτήτων.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο ΛΕΞ γίνεται ένας «πολιτισμικός μεσολαβητής» μεταξύ του μουσικού είδους και της κοινωνίας. Η μουσική του, γεμάτη στίχους που αναφέρονται στην καθημερινή ζωή των νέων, είναι άμεσα συνδεδεμένη με τις προσωπικές εμπειρίες και τα βιώματα της ελληνικής νεολαίας.

Οι στίχοι του αντικατοπτρίζουν την ανασφάλεια, την απογοήτευση, αλλά και την επιθυμία για αντίσταση και αλλαγή. Η επιτυχία του δεν περιορίζεται απλώς στο γεγονός ότι μιλά για τα προβλήματα των νέων, αλλά και στο ότι τα αντιμετωπίζει με γνησιότητα και ειλικρίνεια.

«Νικάμε χωρίς να’ χουμε το πρόμο»

Αυτό που διακρίνει τη μουσική του ΛΕΞ από άλλους καλλιτέχνες είναι η συνειδητή αποστασιοποίησή του από τα παραδοσιακά πρότυπα διαφήμισης και προβολής. Η σύνδεση του με το κοινό του δεν βασίζεται στην προώθηση ενός lifestyle ή ενός εμπορικού προφίλ, αλλά στην αμεσότητα και την αυθεντικότητα των μηνυμάτων του.

Σε έναν κόσμο που διαρκώς κατακλύζεται από influencer culture και διαφημιστικά προγράμματα, ο ΛΕΞ παραμένει πιστός στις ρίζες του μουσικού του είδους, θέτοντας τον εαυτό του ως φορέα αυθεντικού πολιτιστικού λόγου.

Το γεγονός ότι κατάφερε να κάνει sold-out το ΟΑΚΑ με ένα μόνο μήνυμα στα social media αποδεικνύει ότι οι νέοι της γενιάς του δεν ενδιαφέρονται για την επιφανειακή διαφήμιση και την καταναλωτική κουλτούρα, αλλά για την ουσία του λόγου που εκφέρεται.

Αυτή η αντίσταση στην πολιτισμική εμπορευματοποίηση αντικατοπτρίζει και την ανάγκη των νέων να αναζητήσουν νέες μορφές αντίστασης. Ο ΛΕΞ δεν ακολουθεί τα παραδοσιακά κανάλια του συστήματος για να επικοινωνήσει με το κοινό του, αλλά χρησιμοποεί το ίδιο το εργαλείο – τα social media – για να επικοινωνήσει τον κοινωνικό του λόγο.

Μέσα από αυτό, καταφέρνει να σπάσει τα όρια και να φτάσει σε μεγαλύτερες μάζες, χωρίς να χάσει την αυθεντικότητά του. Αυτό ενδέχεται να αναδεικνύει την παρακμή και την αποτυχία των παραδοσιακών θεσμών – πολιτικών, οικονομικών, πολιτιστικών – να προσφέρουν αποτελεσματικές λύσεις και να επικοινωνήσουν με τη νέα γενιά.

Ο ένας μες στους τόσους που εξιστορούν το story τους

Η επιτυχία του ΛΕΞ φέρνει στο προσκήνιο και την αποτυχία του κράτους να ανταποκριθεί στις ανάγκες της νεολαίας. Στην Ελλάδα, οι νέοι συχνά αισθάνονται αποκομμένοι από τις πολιτικές διαδικασίες, ενώ οι στίχοι του ΛΕΞ είναι γεμάτοι από την απογοήτευση που αισθάνονται οι ίδιοι για τις κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες που επικρατούν στη χώρα. 

Το γεγονός ότι ο ΛΕΞ καταφέρνει να βρει απήχηση με τόσο μεγάλο κοινό αποδεικνύει ότι, ενώ η πολιτική σκηνή στην Ελλάδα δεν έχει καταφέρει να τους προσεγγίσει με τρόπο που να τους εκφράζει, η μουσική του ΛΕΞ αποτελεί ένα εργαλείο πολιτισμικής αντίστασης και κοινωνικής αμφισβήτησης. 

Ειδικά στην Ελλάδα, όπου οι κοινωνικές ανισότητες είναι έντονες και η πολιτική αδράνεια συχνή, η επιρροή του ΛΕΞ υπογραμμίζει τη δυναμική της νεολαίας που δεν αποδέχεται την παραίτηση από το σύστημα, αλλά αντιδρά με τον δικό της τρόπο.

Το φαινόμενο ΛΕΞ αποτελεί όχι μόνο απόδειξη του ταλέντου και της δύναμης του, αλλά και της δύναμης της μουσικής ως μέσο πολιτισμικής έκφρασης και κοινωνικής κριτικής. Το φαινόμενο ΛΕΞ αποδεικνύει ότι η νεολαία δεν περιμένει πλέον από τους παραδοσιακούς θεσμούς να της προσφέρουν λύσεις ή καθοδήγηση, αλλά αναζητά αυθεντικές φωνές που αντανακλούν τις δικές της ανησυχίες. 

Ο ΛΕΞ γίνεται ο εκφραστής αυτής της ανάγκης και, μέσω της μουσικής του, φέρνει στην επιφάνεια μια νέα αντίληψη για το πώς η κοινωνία μπορεί να αντιδράσει στις κρίσεις που τη μαστίζουν.

Είναι πολύ περισσότερο από μια επιτυχημένη συναυλία. Είναι μια επιβεβαίωση του πολιτιστικού κύματος που κυριαρχεί στην κοινωνία και μιας γενιάς που δεν ακολουθεί απλά, αλλά δημιουργεί το δικό της δρόμο, ακόμα και αν αυτός δεν περνά μέσα από τα παραδοσιακά μονοπάτια εξουσίας και έγκρισης.

View this post on Instagram

A post shared by Λεξ (@lextgk)

Διαβάστε επίσης:

Τελευταία άρθρα:

  • Εννιά μήνες με αναστολή για τα μέλη του Ρουβίκωνα
    Θέματα

    Εννιά μήνες με αναστολή για τα μέλη του Ρουβίκωνα

    Τα μέλη του Ρουβίκωνα καταδικάστηκαν σε 9 μήνες με αναστολή για τη (δίκαιη) διαμαρτυρία τους μπροστά από το Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη.
    Διαβάστε περισσότερα
  • Η ζωή στο χέρι μας, ζωή από τα χέρια μας
    Απόψεις

    Η ζωή στο χέρι μας, ζωή από τα χέρια μας

    Κι έτσι σηκώθηκα. Σηκώθηκα από τη θέση μου. Σηκώθηκα από το «κι εδώ καλά είναι». Και μαζί σηκώθηκε και το ανάστημα μου. Εξακολουθώ να είμαι το ίδιο μικρός, αλλά καμιά φορά νιώθω μεγάλος. Κι αυτό, δε σου το προσφέρει καμιά βόλεψη.
    Διαβάστε περισσότερα
  • Πετάμε κι όπου βγει; Πώς έχουμε αποφύγει «εναέρια Τέμπη»
    Θέματα

    Πετάμε κι όπου βγει; Πώς έχουμε αποφύγει «εναέρια Τέμπη»

    Τι συμβαίνει στην εναέρια κυκλοφορία; Γιατί φωνάζουν οι ελεγκτές της; Τι θα κάνει το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε; Και τελικά κινδυνεύουμε όταν παίρνουμε αεροπλάνο για να μετακινηθούμε;
    Διαβάστε περισσότερα
  • Όχι, κύριε Δένδια, όχι. Δεν θα εθιστούμε στο φέρετρο!
    Απόψεις

    Όχι, κύριε Δένδια, όχι. Δεν θα εθιστούμε στο φέρετρο!

    Το ξαναγράφω, το φωνάζω, το τονίζω, το χαράζω στην πλάκα κι αν χρειαστεί στο πετσί μου: Όχι, κύριε Δένδια, όχι, χίλιες φορές όχι. Η ευρωπαϊκή κουλτούρα που αρνείται να μεταβολίσει τα φέρετρα με τις σημαίες, δεν είναι σύμπτωμα. Είναι κατάκτηση!
    Διαβάστε περισσότερα
  • Μαζί και εγώ
    Ματιές

    Μαζί και εγώ

    Από πολύ μικρή ηλικία πήγαινα στο γήπεδο με τον πατέρα μου. Με άφηνε πάντα να φωνάζω τα συνθήματα της ομάδας μας, όσες ακατάλληλες λέξεις κι αν είχαν. Εκείνη την μέρα όμως ήταν εντελώς διαφορετικό το σκηνικό. Ήμουν 9 χρονών.
    Διαβάστε περισσότερα
  • Η εργασιακή ζούγκλα ή αλλιώς «Rihanna αγάπη μου, έλα πάρε με από δω»! 
    Ματιές

    Η εργασιακή ζούγκλα ή αλλιώς «Rihanna αγάπη μου, έλα πάρε με από δω»! 

    «Work, work, work, work, work, work…» μας τραγουδάει η Rihanna από το μακρινό 2016. Εκείνη αναφέρεται στην προσπάθεια που πρέπει να καταβάλει κάποιος για να κάνει μια ερωτική σχέση να λειτουργήσει, ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύει και την επιθυμία της για ανεξαρτησία. Παρότι φαινομενικά μιλά για μια ερωτική σχέση, εγώ το εκλαμβάνω ως έναν ύμνο στην κούραση, τη μονοτονία και την επανάληψη που πολλές φορές ζούμε.
    Διαβάστε περισσότερα