ΤΕΜΠΗ: ΤΗΕ UNTOLD STORY – Τα εγκλήματα έχουν αυτουργούς

Τα Τέμπη είναι όλη η εικόνα. Η εικόνα του κράτους που ζούμε. Που διεφθαρμένο, αδιάφορο και επικίνδυνο διαχειρίζεται τις ζωές μας. Στα Τέμπη έγινε έγκλημα. Προσχεδιασμένο, προαναγγελμένο. Πριν, μετά, τώρα. 

Στις 28 Φεβρουαρίου του 2023 και ώρα 23:02, η αμαξοστοιχία IC 62 σταματάει στον σταθμό της Λάρισας. Γίνεται αποβίβαση και επιβιβάζονται 15 επιβάτες. 7 είχαν ηλεκτρονικό εισιτήριο, 5 είχαν ανώνυμο εισιτήριο από το γκισέ και 2 ανέβηκαν χωρίς εισιτήριο. Συνολικά 351 άνθρωποι, 10 προσωπικό και 341 επιβάτες, ξεκινούν στις 23:05 με κατεύθυνση προς Νέους Πόρους. Σχεδόν ταυτόχρονα, η εμπορική αμαξοστοιχία 63503 με δύο μηχανοδηγούς και 13 βαγόνια φορτίου ξεκινά από τους Νέους Πόρους με κατεύθυνση προς τη Λάρισα.

Το σύστημα GSMR δεν έχει ενεργοποιηθεί ακόμα και το σύστημα αναμετάδοσης του ασυρμάτου VHF μέσω του δικτύου TETRA που έχει εγκατασταθεί από το 2013, έχει χαλάσει και δεν έχει επισκευαστεί. Έτσι, οι μηχανοδηγοί της επιβατικής δεν ακούν τη συνομιλία της άλλης αμαξοστοιχίας με την Σταθμάρχη Νέων Πόρων και νομίζουν ότι είναι μόνοι τους στη γραμμή. Όταν 1,5 λεπτό αργότερα περνούν από το κλειδί 118 που τους περνάει από την άνοδο στην κάθοδο, θεωρούν ότι όλα πάνε καλά. Δεν υποψιάζονται ότι κινδυνεύουν, νομίζουν ότι είναι μόνοι τους στη γραμμή.

Δώδεκα λεπτά αργότερα, τα δύο τρένα που κινούνται στην ίδια γραμμή συγκρούονται. Η επιβατική αμαξοστοιχία πήγαινε με 150 χλμ./ώρα και η εμπορική με 90 χλμ./ώρα.

Η σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών στις 28 Φεβρουαρίου 2023, στην περιοχή της Λάρισας, το σιδηροδρομικό δυστύχημα με τους 57 νεκρούς, έφερε στο φως σωρεία παραλείψεων, υποστελέχωσης, διαφθοράς, αποδυνάμωσης, εγκατάλειψης. Και άλλαξε όνομα. Έγινε έγκλημα.

Τα εγκλήματα έχουν αυτουργούς

Φυσικούς και ηθικούς. Εδώ τι συνέβη; Ποιος φταίει; Ποιος ήξερε; Ποιος θα πληρώσει; Ήταν ένα προαναγγελθέν έγκλημα; ΝΑΙ, ΗΤΑΝ.

Είχαν υπάρξει ηχηρότατες προειδοποιήσεις. Δεν ήταν μια τραγωδία που ήρθε ξαφνικά. Είχε προαναγγελθεί. Ενός εγκλήματος που μπορεί να επαναληφθεί ανά πάσα στιγμή. Στην υπόθεση των Τεμπών, προστίθενται και επιπλέον επιβαρυντικοί παράγοντες: Το μπάζωμα, η πλημμελής έρευνα των αρχών που έχει αφήσει σοβαρά ερωτηματικά σχετικά με τις αιτίες της φωτιάς, αλλά και η έντονη πολιτική χροιά που έχει πάρει το ζήτημα στη δημόσια συζήτηση.

Τα Τέμπη είναι όλη η εικόνα. Η εικόνα του κράτους που ζούμε. Που διεφθαρμένο, αδιάφορο και επικίνδυνο διαχειρίζεται τις ζωές μας. Στα Τέμπη έγινε έγκλημα. Προσχεδιασμένο, προαναγγελμένο. Πριν, μετά, τώρα. 

Οι άνθρωποι των Τεμπών είναι και δικοί μας άνθρωποι. Η δικαιοσύνη για εκείνους είναι δικαιοσύνη για όλους. Η τιμωρία όλων των εμπλεκόμενων στη διαχείριση και στη συγκάλυψη του εγκλήματος είναι στόχος. Δικός μας, δικός σας. Όλων. Με σκοπούς: Την απόδοση Δικαιοσύνης. Την ανάγκη να μην επαναληφθεί ποτέ. Την ανάγκη να μην αισθανόμαστε παράπλευρες, μικρές απώλειες της εξουσίας. Μιας εξουσίας που, αδίστακτη και αλαζονική, μπαζώνει οτιδήποτε μπει εμπόδιο στον δρόμο της. Στοιχεία και την ίδια την ανθρώπινη ύπαρξη.

Το ντοκιμαντέρ ΤΕΜΠΗ: ΤΗΕ UNTOLD STORY καταγράφει και προσπαθεί να απαντήσει. Για τις συνθήκες, τις καθυστερήσεις, τις αβλεψίες, τις λεπτομέρειες, τις ιστορίες.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Σκηνοθεσία: Μαρία Γαλάτη

Έρευνα – Αρχισυνταξία: Μαρία Κεφαλά

Video editing – Visual Graphics – Sound editing: Βασίλης Λώλος

Τεχνικός Σύμβουλος: Κώστας Λακαφώσης

Κάμερα: Μαρία Γαλάτη, Κώστας Πλιάκος, Σοφιανός Σαντατσόγλου

Δημοσιογραφική ομάδα: Σοφοκλής Αρχοντάκης, Σπύρος Κυριάκης, Μαρία Ράντου

Δημοσιογραφική επιμέλεια: Ηλίας Γεροντόπουλος

Επιμέλεια κειμένων: Δημήτρης Παπαβομβολάκης

Υποτιτλισμός: Φωτεινή Αποστολακάκη

Info Graphics: Μαρία Γεροντοπούλου

Διαφήμιση μέσω The Untold SoMe: Ματθαίος Λεωνίδας

Νομική σύμβουλος: Μαρία Παρέντη

Παραγωγή: Τhe Untold

Με τη στήριξη: Ίδυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ – Παράρτημα Ελλάδας

Διαβάστε επίσης:

«Θα ήθελα να είμαι στην ταράτσα» – Ναι. Όλοι μας

«Συναθροίζουμε τις καρδιές μας. Δεν ξεχνάμε. Δεν σιωπούμε. Δεν συγχωρούμε» – Ο Θοδωρής Ελευθεριάδης στα Τέμπη

Τελευταία άρθρα:

  • Εννιά μήνες με αναστολή για τα μέλη του Ρουβίκωνα
    Θέματα

    Εννιά μήνες με αναστολή για τα μέλη του Ρουβίκωνα

    Τα μέλη του Ρουβίκωνα καταδικάστηκαν σε 9 μήνες με αναστολή για τη (δίκαιη) διαμαρτυρία τους μπροστά από το Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη.
    Διαβάστε περισσότερα
  • Η ζωή στο χέρι μας, ζωή από τα χέρια μας
    Απόψεις

    Η ζωή στο χέρι μας, ζωή από τα χέρια μας

    Κι έτσι σηκώθηκα. Σηκώθηκα από τη θέση μου. Σηκώθηκα από το «κι εδώ καλά είναι». Και μαζί σηκώθηκε και το ανάστημα μου. Εξακολουθώ να είμαι το ίδιο μικρός, αλλά καμιά φορά νιώθω μεγάλος. Κι αυτό, δε σου το προσφέρει καμιά βόλεψη.
    Διαβάστε περισσότερα
  • Πετάμε κι όπου βγει; Πώς έχουμε αποφύγει «εναέρια Τέμπη»
    Θέματα

    Πετάμε κι όπου βγει; Πώς έχουμε αποφύγει «εναέρια Τέμπη»

    Τι συμβαίνει στην εναέρια κυκλοφορία; Γιατί φωνάζουν οι ελεγκτές της; Τι θα κάνει το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε; Και τελικά κινδυνεύουμε όταν παίρνουμε αεροπλάνο για να μετακινηθούμε;
    Διαβάστε περισσότερα
  • Όχι, κύριε Δένδια, όχι. Δεν θα εθιστούμε στο φέρετρο!
    Απόψεις

    Όχι, κύριε Δένδια, όχι. Δεν θα εθιστούμε στο φέρετρο!

    Το ξαναγράφω, το φωνάζω, το τονίζω, το χαράζω στην πλάκα κι αν χρειαστεί στο πετσί μου: Όχι, κύριε Δένδια, όχι, χίλιες φορές όχι. Η ευρωπαϊκή κουλτούρα που αρνείται να μεταβολίσει τα φέρετρα με τις σημαίες, δεν είναι σύμπτωμα. Είναι κατάκτηση!
    Διαβάστε περισσότερα
  • Μαζί και εγώ
    Ματιές

    Μαζί και εγώ

    Από πολύ μικρή ηλικία πήγαινα στο γήπεδο με τον πατέρα μου. Με άφηνε πάντα να φωνάζω τα συνθήματα της ομάδας μας, όσες ακατάλληλες λέξεις κι αν είχαν. Εκείνη την μέρα όμως ήταν εντελώς διαφορετικό το σκηνικό. Ήμουν 9 χρονών.
    Διαβάστε περισσότερα
  • Η εργασιακή ζούγκλα ή αλλιώς «Rihanna αγάπη μου, έλα πάρε με από δω»! 
    Ματιές

    Η εργασιακή ζούγκλα ή αλλιώς «Rihanna αγάπη μου, έλα πάρε με από δω»! 

    «Work, work, work, work, work, work…» μας τραγουδάει η Rihanna από το μακρινό 2016. Εκείνη αναφέρεται στην προσπάθεια που πρέπει να καταβάλει κάποιος για να κάνει μια ερωτική σχέση να λειτουργήσει, ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύει και την επιθυμία της για ανεξαρτησία. Παρότι φαινομενικά μιλά για μια ερωτική σχέση, εγώ το εκλαμβάνω ως έναν ύμνο στην κούραση, τη μονοτονία και την επανάληψη που πολλές φορές ζούμε.
    Διαβάστε περισσότερα