Οι κυβερνήσεις έβλεπαν τα τρένα να περνούν – Ιστορίες για το πιο ασφαλές μέσο

Ήταν μόλις δέκα ημέρες πριν το έγκλημα των Τεμπών που με αδιαμφισβήτητη έπαρση ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανταπάντησε στην Επίκαιρη Ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου, για τον γνωστό «Μουτζούρη», πως ντρέπεται για τις αιχμές του συναδέλφου του περί ελλείμματος ασφαλείας.
Σύμφωνα με τα επίσημα πρακτικά της Βουλής, ο Κώστας Καραμανλής είπε αυτό που θα τον συνοδεύει μέχρι το τέλος της πολιτικής του καριέρας: «Ένα-ένα, λοιπόν, να τα πάρουμε με τη σειρά. Είναι ντροπή -και ντρέπομαι- που θέτετε θέματα ασφαλείας και θα ήθελα να ανακαλέσετε αμέσως. Είναι ντροπή όταν σας εξήγησα -και το ξαναλέω- ότι το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν οι ΥΔΥ, διασφαλίζουμε την ασφάλεια».
Ενδεχόμενο παραπομπής στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο
Όπως είναι λογικό πριν λίγες μέρες μάθαμε και το αναμενόμενο. Η χώρα μας απειλείται με παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο γιατί δεν ευθυγραμμίζεται με τις απαιτήσεις της ΕΕ όσον αφορά στα τρένα,
Η Επιτροπή θεωρεί ότι στην Ελλάδα υπάρχουν μακροχρόνιες συστημικές ελλείψεις και έχει ήδη κινήσει διαδικασία επί παραβάσει, με την αποστολή από τον Δεκέμβριο προειδοποιητικής επιστολής στην Ελλάδα (IFR/2023/2036), επειδή η χώρα μας δεν ευθυγραμμίζεται με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας της ΕΕ για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων (οδηγία 2016/798).
Η συγκεκριμένη οδηγία καλύπτει τις απαιτήσεις ασφάλειας ολόκληρου του σιδηροδρομικού συστήματος, ενώ η Επιτροπή θεωρεί ότι στην Ελλάδα υπάρχουν μακροχρόνιες ελλείψεις στην εφαρμογή της οδηγίας από την έναρξη ισχύος της. Οι ελλείψεις, σύμφωνα με την Κομισιόν, είναι συστημικές και απορρέουν επίσης από την έλλειψη νοοτροπίας ασφάλειας εντός των οικείων οργανισμών.
Θανατηφόρες πρωτιές
Έρευνα που διεξήγαγε το MIIR κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η χώρα μας έχει σταθερά βρεθεί μεταξύ των πιο επικίνδυνων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά τους σιδηροδρόμους. Η έρευνα δείχνει ότι τα σιδηροδρομικά ατυχήματα είναι εξαιρετικά συχνά στην Ελλάδα, οδηγώντας σε 137 θανάτους και 97 ανθρώπους να τραυματιστούν σοβαρά μεταξύ 2010 και 2018.
Το MIIR βασίστηκε σε δεδομένα από τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ERA) και τις εκθέσεις ασφαλείας της Ελληνικής Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (RAS), η οποία ανέπτυξε ένα σύστημα καταγραφής και παρακολούθησης σιδηροδρομικών συμβάντων, σύμφωνα με τον Κανονισμό της ΕΕ 1077/2012, προκειμένου να εξαχθούν συμπεράσματα για την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου.
Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία (2018), λοιπόν, η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση στην ΕΕ όσον αφορά τον αριθμό των θανάτων από σιδηροδρομικά ατυχήματα σε αναλογία με τα χιλιόμετρα που διένυσαν τα τρένα στη χώρα κατά τη διάρκεια του έτους. Επιπλέον, η Ελλάδα κατέχει τη δεύτερη θέση μεταξύ των χωρών της ΕΕ όσον αφορά τον αριθμό των τραυματισμών που προκαλούνται από σιδηροδρομικά ατυχήματα σε αναλογία με τα χιλιόμετρα που έχουν διανύσει τα τρένα το 2018.
Στην έρευνα του 2022 από το European Union Agency for Railways για την περίοδο 2018-2020 η Ελλάδα ήταν πρώτη ανάμεσα σε 29 χώρες σε ό,τι αφορά τον δείκτη θνητότητας από σιδηροδρομικά δυστυχήματα.
Και τέλος σύμφωνα με την Eurostat η Ελλάδα ήταν πρώτη σε νεκρούς από σιδηροδρομικά δυστυχήματα μεταξύ των χωρών της ΕΕ και για το 2023.
Τα δυστυχήματα
30. 9. 1968: Δύο αμαξοστοιχίες με ετεροδημότες που είχαν πάει να ψηφίσουν στο δημοψήφισμα-παρωδία της Χούντας, συγκρούονται έξω από το Δερβένι στην Κορινθία. Το αποτέλεσμα ήταν 34 νεκροί και περισσότεροι από 100 τραυματίες.
16.1 1972: Μεταξύ των σταθμών Ορφανών Καρδίτσας και Δοξαρά Λάρισας, συγκρούονται δύο αμαξοστοιχίες. Σκοτώνονται 19 άνθρωποι και τραυματίζονται 44. Η ευθύνη του δυστυχήματος αποδίδεται σε διαφωνία των σταθμαρχών, στο απαρχαιωμένο δίκτυο και στην έλλειψη ενδοεπικοινωνίας.
25. 7.1982: Αμαξοστοιχία εκτροχιάζεται και ανατρέπεται έξω από το χωριό Πλατανιά Δράμας, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 4 και να τραυματιστούν 57 επιβάτες.
11. 9 1994: Έχουμε ακόμη έναν εκτροχιασμό αμαξοστοιχίας που έκανε το δρομολόγιο Αθήνα-Βόλος με πέντε νεκρούς.
15.4.2006: Επιβατική αμαξοστοιχία Intercity που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη συγκρούεται με φορτηγό έξω από τη Δράμα με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 3 άνθρωποι και να τραυματιστούν συνολικά 23 επιβάτες.
9. 12. 2010: Εκτροχιασμός με 1 νεκρό και 2 τραυματίες επιβάτες στην περιοχή του Αχλαδόκαμπου Αρκαδίας. Σύμφωνα με τον ΟΣΕ, η αιτία του δυστυχήματος ήταν η πολύ αυξημένη ταχύτητα με την οποία κινούνταν ο συρμός.
16. 2. 2016: Η μαξοστοιχία Intercity που εκτελούσε το δρομολόγιο Πειραιάς – Αλεξανδρούπολη εκτροχιάζεται έπειτα από σύγκρουση με ΙΧ σε αφύλακτη διάβαση στο χωριό Χρυσό Σερρών. Ο απολογισμός του δυστυχήματος 2 νεκροί και 18 τραυματίες.
16. 5. 2016: Στην περιοχή Χρυσού Σερρών αυτοκινούμενο σιδηροδρομικό όχημα γραμμής (Μπουρέζα ΑΥ4) προσκρούει σε μηχανοκίνητο όχημα γραμμής (τύπου Unimog) κινούμενο στην ίδια φορά κατεύθυνση και με το οποίο προσωπικό γραμμής ράντιζε την βλάστηση). Σκοτώνονται 2 άνθρωποι.
13.5. 2017: Αμαξοστοιχία Intercity εκτροχιάζεται και σφηνώνεται σε ένα μικρό οίκημα στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης. Ειδικοί και εκθέσεις της ΡΑΣ εντοπίζουν εκείνες τις ελλείψεις στο δίκτυο, που στάθηκαν μοιραίες για το δυστύχημα. Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες, ο οδηγός είχε αναπτύξει πολύ μεγάλη ταχύτητα που ξεπερνούσε τα 140χλμ. ενώ το όριο ήταν 60.
15.12. 2018: Στο Καλοχώρι τρακτέρ συγκρούεται με επιβατική αμαξοστοιχία που εκτελούσε το δρομολόγιο Αλεξανδρούπολη-Θεσσαλονίκη. Ο οδηγός σκοτώνεται ακαριαία.
20.7.2019: Στην Ξάνθη αμαξοστοιχία παρασύρει και σκοτώνει 1 άτομο στις γραμμές του τρένου.
19.8.2019: Στα Διαβατά συγκρούεται αμαξοστοιχία με επιβατικό αυτοκίνητο σε φυλασσόμενη διάβαση. Απολογισμός 1 νεκρός και 1 τραυματίας.
6. 8.2021: Τρένο παρασέρνει βοσκό στη Μελία Λάρισας.
23.11 2021: Τρένο παρασέρνει γυναίκα σε αφύλακτη διάβαση στην Κωνσταντινουπόλεως, στην καρδιά της Αθήνας.
26 .11.2021: Δεύτερο απανωτό θανατηφόρο περιστατικό σε αφύλακτη διάβαση της Αθήνας.
4. 6. 2022: Σύγκρουση τρένου με αγροτικό αυτοκίνητο στη Νάουσα. Σκοτώνεται ένας άνθρωπος.
21. 6. 2022: Τρένο συγκρούεται με Ι.Χ. σε αυτόματη φυλασσόμενη διάβαση στη Λάρισα Απολογισμός ένας θάνατος.
11.8.2022: Στη Δράμα τρεις μετανάστες που κοιμούνταν στις ράγες σκοτώνονται από διερχόμενη αμαξοστοιχία.
6.11.2022: Τρένο παρέσυρε και διαμέλισε άνδρα σε αυτοσχέδια διάβαση στα Τρίκαλα.
Τα ατυχήματα μετά τα Τέμπη
31. 3. 2023: Στην Γραμμή 1 του ηλεκτρικού, σε βαγόνι συρμού στον σταθμό «Αττική», ανοίγει ξαφνικά η πόρτα, από την πλευρά των γραμμών. Οι επιβάτες αποβιβάστηκαν και ο συρμός αποσύρθηκε.
29.5. 2023: Συρμός του ηλεκτρικού ταξιδεύει με ανοιχτή πόρτα για αρκετά χιλιόμετρα.
1.6. 2023: Εμπορική αμαξοστοιχία εκτροχιάζεται μερικώς στον σταθμό Ρουφ.
3. 6. 2023: Γεννήτρια συρμού στον σταθμό «Νερατζιώτισσα» βγάζει καπνούς.
29. 6. 2023: Αμαξοστοιχία με 325 επιβάτες ακινητοποιείται για δύο ώρες στη Σήραγγα Οθρυός. Χωρίς φωτισμό και κλιματισμός, λόγω της διακοπής ρεύματος.
5. 7. 2023: Αμαξοστοιχία ακινητοποιείται στην Κατερίνη, καθώς κλαδιά σπάνε το τζάμι στην καμπίνα οδήγησης και ξηλώνουν και τον παντογράφο.
22. 11. 2023: Συρμός του Προαστιακού εκτροχιάζεται μερικώς στην Πάτρα.
30. 3.2024: Αμαξοστοιχία του προαστιακού στο δρομολόγιο Κιάτο-Πάτρα βγάζει καπνούς, οι επιβάτες αποβιβάζονται στο Ξυλόκαστρο.
26. 7. 2024: Συρμός του μετρό ακινητοποιείται στον σταθμό «Δουκίσσης Πλακεντίας», λόγω καπνών που έβγαιναν από βαγόνι.
13. 9. 2024: Μεταξύ των σταθμών Αθηνών και Αγίων Αναργύρων, δύο αμαξοστοιχίες του τρένου γεμάτες κόσμο αποφεύγει τη σύγκρουση μετά από επικοινωνία των μηχανοδηγών. Στο συγκεκριμένο σημείο δεν λειτουργούν τηλεδιοίκηση, ETCS και φωτοσήματα.
14.9.2024: Νέα ακινητοποίηση αμαξοστοιχίας λόγω πρόσκρουσης σε πεσμένα δέντρα, μεταξύ των σταθμών Σφενδάλης και Αφιδνών.
25.9. 2024: Φωτιά σε βλάστηση κάτω από σταθμευμένο συρμό με επιβάτες στο ύψος της «Νερατζιώτισσας». Οι επιβάτες τράβηξαν τον μοχλό ασφαλείας και κατέβηκαν.
9.10. 2024: Συρμός του Προαστιακού με κατεύθυνση από Αεροδρόμιο προς Άνω Λιόσια μπαίνει σε λάθος γραμμή, η οποία οδηγούσε σε σήραγγα του Μετρό στη Δουκίσσης Πλακεντίας. Έγινε εγκαίρως αντιληπτό.
25.11.2024: Παραλίγο σύγκρουση Προαστιακού της Θεσσαλονίκης με αμαξοστοιχία «Intercity» στον Κορινό Πιερίας. Η σύγκρουση αποφεύχθηκε με παρέμβαση των μηχανοδηγών.
14.12. 2024: Στο ολοκαίνουργιο μετρό Θεσσαλονίκης ακινητοποιείται συρμός. Οι επιβάτες περπατούν μέσα στη σήραγγα και βγαίνουν από… έξοδο υπονόμου.
14.12. 2024: Εκτροχιάζεται τροχός βαγονιού στο Πήλιο.
23.12.2024: Στο μετρό Θεσσαλονίκης αμαξοστοιχία ακινητοποιείται στον σταθμό «Αγία Σοφία», εγκλωβίζοντας τους επιβάτες. Κατά τη διαδικασία της εκκένωσης οι αυτόματες πόρτες συνεχίζουν να ανοιγοκλείνουν.
Διαβάστε επίσης:
Οι άνθρωποι των Τεμπών: Τους δώσαμε βήμα να ρωτήσουν τον πρωθυπουργό – Θα απαντήσει;
Μια ιστορία για τα Τέμπη και για ένα ηχητικό χωρίς την έγκριση των γονιών των παιδιών που ακούγονται