Ο «15άρης» Σπύρος Γραμμένος και η μεγαλύτερη live γιορτή του μέχρι την επόμενη (review)

 

Αυτό το review θα ξεκινήσει ανάποδα, με την αίσθηση που μου άφησε το τέλος. Και ξεκινάω από όσα μιλάνε ακόμα μέσα μου πολύ δυνατά από τη μεγάλη συναυλία-γιορτή για τα 15 χρόνια δισκογραφίας του Σπύρου Γραμμένου στην Τεχνόπολη ακριβώς μία εβδομάδα μετά, βράδυ Τετάρτης 10 Σεπτεμβρίου – τώρα που έπιασα να γράφω τούτες τις γραμμές.

Στα αυτιά μου ηχεί ακόμα η χροιά της Ελένης Τσαλιγοπούλου, να αγκαλιάζει με σπάνια ευαισθησία τους στίχους της Ελένης Κωστοπούλου, μητέρας του δολοφονημένου Ζακ/Zackie Oh, σε μουσική του Σπύρου Γραμμένου. «Λύκου κραυγή» που έγινε χάδι αέρινο, παρηγορητικό. Κι αφέθηκε απ’ τα χείλη της απαλά, σαν λευκό μπαλόνι, στον ουρανό.

Λίγο πριν στη σκηνή, η Μαρία Παπαγεωργίου. «Ψυχή» σε μουσική και στίχους του Σπύρου, με το δικό της ύφος, το ανεπιτήδευτα βαθύ, το απαλλαγμένο από κάθε νευρικότητα ή αδεξιότητα. Στιγμή για τον Ζακ κι αυτή, ανεκτίμητη. Και για κάθε ψυχή που αιμορραγεί.

Και ακόμα πιο πριν, η Νεφέλη Φασούλη, με το τραγούδι «Καμία μόνη» που της χάρισε ο Σπύρος κι εκείνη υπερασπίστηκε κάθε του λέξη, και μαζί κάθε κορίτσι και κάθε γυναίκα που έχει να αντιμετωπίσει καθημερινά την απειλή και τον παραλογισμό ενός κόσμου έμφυλης βίας.

Στη συναυλία ακούστηκε η ιαχή για την Παλαιστίνη ξανά και ξανά, σε στιγμές που το κοινό ταυτίστηκε με το ψυχικά μεγάλο. Ένα κοινό που παράλληλα γέλασε, χόρεψε, έπαιξε. Όλα στιγμές από μια γιορτή για την οποία ο Σπύρος Γραμμένος, ως καλός οικοδεσπότης, φρόντισε να μας προϊδεάσει: «Θα γελάσουμε και θα συγκινηθούμε».

Και τα μάτια; Αυτά που ο Σπύρος ψάχνει σε κάθε live, «Αυτά τα μάτια που θα γελάσουμε και θα συγκινηθούμε μαζί», όπως μας εκμυστηρεύτηκε μόνο λίγες ημέρες πριν εδώ, στις σελίδες του Untold; Ήταν εκεί μπροστά του κατά εκατοντάδες, και πιο πίσω φτάναν τις χιλιάδες, ζωηρά ή υγρά, ανάλογα με τη στιγμή.

Μάτια που είδαν τον Φοίβο Δεληβοριά να ενώνεται με τον Σπύρο επί σκηνής με το «Mp3» του μεν και την «Ενενηντάρα TDK» του δε, και να τα μπλεντάρουν στο σέικερ της νοσταλγίας, όχι κάποιας μελό αλλά της δικής τους, της στιχουργικά ευφάνταστης και ουσιαστικής.

Μάτια κι αυτιά που είδαν κι άκουσαν τη Νεφέλη Φασούλη και τους αδελφούς Καλογεράκη στα «Κορίτσια», σε μουσική του Μιχάλη εκ των αδελφών και στίχους της Μάρθας Φριντζήλα, είδαν κι άκουσαν τον Ζερόμ Καλούτα, τον Ζακ Στεφάνου και τη Μιρέλα Πάχου να αφήνουν τα δώρα τους στον «15άρη» Σπύρο στη σκηνή τραγουδώντας μαζί του τα «Ω να σου», «Μικρό μου πόνι» και «Μι ρε λα» (παρένθεση: ταλαντούχε Ζακ, έχεις λείψει πολύ). Κι είδαμε κι άλλα.

Είδαμε Δημήτρη Μητσοτάκη να καταγγέλλει «τη σαπίλα του φασίστα» στην εξαιρετική «Λίστα» που δισκογράφησαν μαζί με τον Σπύρο, είδαμε κι ακούσαμε και τον Κωνσταντίνο Πουλή, τον δημοσιογράφο του The Press Project και φίλο καλό του Σπύρου, να τραγουδάει μαζί του τον «Κουκουλοφόρο» και τον «Πιτσιπόρδα» – είναι γνωστές οι μεταξύ τους συνέργειες που διασκεδάζουν και εμπνέουν καιρό τώρα και τους ίδιους μα και άλλους.

Λίγο μπροστά τώρα. Κάπου στα μισά, πρώτη φορά στη βραδιά, μαγική Τσαλιγοπούλου με το «Να με προσέχεις» του Νίκου Πορτοκάλογλου, με τον Σπύρο να τη συνοδεύει τρυφερά.

Και κάπου προς το τέλος, Polko. Εκπρόσωπος μιας γενιάς που έρχεται με τη δική της αλήθεια και ορμή – ίσως και αυτός ο «κάποιος» που τραγουδάει ο Σπύρος στο «και περιμένω να ‘ρθει κάποιος, ένας που κλείνει τα δεκάξι, αυτόν τον κόσμο να αλλάξει». Το μέλλον τού ανήκει.

Άφησα τον Σπύρο τελευταίο – τη συγκολλητική ουσία της βραδιάς, τον λόγο της ίδιας της γιορτής. Κάποιον που «δεν νιώθει πια σάπιος, αλλά δυνατός» στα 15 χρόνια δισκογραφίας του και άλλα τόσα που έγραφε αλλά δεν δισκογραφούσε. Κάποιον που μας έκανε να περπατάμε μαζί του ήδη 15 χρόνια και να τον έχουμε διαλέξει στην παρέα μας για τα επόμενα 15, και όσο πάει.

Για την «Αλίκη» του, τις «Τζίβες» του, τις «Χίλιες φωνές». Για τη «Σεροτονίνη», το αφοπλιστικό «Να είσαι εδώ», τα υπέροχα «Δεκάξι» του. Για το «Τι με κοιτάς». Για το συνταρακτικό «Το όνομά μου είν’ το δικό σου». Για κάθε γέλιο, κάθε δάκρυ, κάθε μικρή ή μεγάλη αλήθεια – για κάθε γιορτή που μας επιφυλάσσει ακόμα.

Ένα μεγάλο μπράβο αξίζει στους συνεργάτες μουσικούς του Σπύρου επί σκηνής, καθώς και στις δύο συνεργάτιδές του στην απόδοση της νοηματικής. Ήταν όλες και όλοι τους υπέροχοι.

Φωτογραφίες: Panagiotis Margaronis Photography

Διαβάστε ακόμα:

Σπύρος Γραμμένος στο Untold: «Όσα γράφω προκύπτουν από την ανάγκη να δω τον κόσμο αλλιώς από αυτό που μου σερβίρεται»

Ευχαριστώ που με απολύσατε

Μητσοτάκης: Βαλκάνιος ηγέτης Ευρωπαίων συγκατοίκων…

Τελευταία άρθρα:

  • Εννιά μήνες με αναστολή για τα μέλη του Ρουβίκωνα
    Θέματα

    Εννιά μήνες με αναστολή για τα μέλη του Ρουβίκωνα

    Τα μέλη του Ρουβίκωνα καταδικάστηκαν σε 9 μήνες με αναστολή για τη (δίκαιη) διαμαρτυρία τους μπροστά από το Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη.
    Διαβάστε περισσότερα
  • Η ζωή στο χέρι μας, ζωή από τα χέρια μας
    Απόψεις

    Η ζωή στο χέρι μας, ζωή από τα χέρια μας

    Κι έτσι σηκώθηκα. Σηκώθηκα από τη θέση μου. Σηκώθηκα από το «κι εδώ καλά είναι». Και μαζί σηκώθηκε και το ανάστημα μου. Εξακολουθώ να είμαι το ίδιο μικρός, αλλά καμιά φορά νιώθω μεγάλος. Κι αυτό, δε σου το προσφέρει καμιά βόλεψη.
    Διαβάστε περισσότερα
  • Πετάμε κι όπου βγει; Πώς έχουμε αποφύγει «εναέρια Τέμπη»
    Θέματα

    Πετάμε κι όπου βγει; Πώς έχουμε αποφύγει «εναέρια Τέμπη»

    Τι συμβαίνει στην εναέρια κυκλοφορία; Γιατί φωνάζουν οι ελεγκτές της; Τι θα κάνει το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε; Και τελικά κινδυνεύουμε όταν παίρνουμε αεροπλάνο για να μετακινηθούμε;
    Διαβάστε περισσότερα
  • Όχι, κύριε Δένδια, όχι. Δεν θα εθιστούμε στο φέρετρο!
    Απόψεις

    Όχι, κύριε Δένδια, όχι. Δεν θα εθιστούμε στο φέρετρο!

    Το ξαναγράφω, το φωνάζω, το τονίζω, το χαράζω στην πλάκα κι αν χρειαστεί στο πετσί μου: Όχι, κύριε Δένδια, όχι, χίλιες φορές όχι. Η ευρωπαϊκή κουλτούρα που αρνείται να μεταβολίσει τα φέρετρα με τις σημαίες, δεν είναι σύμπτωμα. Είναι κατάκτηση!
    Διαβάστε περισσότερα
  • Μαζί και εγώ
    Ματιές

    Μαζί και εγώ

    Από πολύ μικρή ηλικία πήγαινα στο γήπεδο με τον πατέρα μου. Με άφηνε πάντα να φωνάζω τα συνθήματα της ομάδας μας, όσες ακατάλληλες λέξεις κι αν είχαν. Εκείνη την μέρα όμως ήταν εντελώς διαφορετικό το σκηνικό. Ήμουν 9 χρονών.
    Διαβάστε περισσότερα
  • Η εργασιακή ζούγκλα ή αλλιώς «Rihanna αγάπη μου, έλα πάρε με από δω»! 
    Ματιές

    Η εργασιακή ζούγκλα ή αλλιώς «Rihanna αγάπη μου, έλα πάρε με από δω»! 

    «Work, work, work, work, work, work…» μας τραγουδάει η Rihanna από το μακρινό 2016. Εκείνη αναφέρεται στην προσπάθεια που πρέπει να καταβάλει κάποιος για να κάνει μια ερωτική σχέση να λειτουργήσει, ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύει και την επιθυμία της για ανεξαρτησία. Παρότι φαινομενικά μιλά για μια ερωτική σχέση, εγώ το εκλαμβάνω ως έναν ύμνο στην κούραση, τη μονοτονία και την επανάληψη που πολλές φορές ζούμε.
    Διαβάστε περισσότερα