Μήπως να ρωτούσαμε τον άγνωστο πολίτη για τον άγνωστο στρατιώτη;

Άγνωστος Στρατιώτης

Ο άγνωστος στρατιώτης, ο τυχαίος Έλληνας ήρωας, ο άνθρωπος που πέθανε για της πατρίδας την ελευθερία, δεν ανήκει σε όλους τους Έλληνες; Δεν είναι ο πρόγονος, κι εν δυνάμει ο εαυτός κι ο απόγονος κάθε πολίτη που ζει σήμερα στη χώρα;

Καθαρές κουβέντες: η αφεντιά μου, εννιά φορές στις δέκα θεωρεί τα κυβερνητικά δημοψηφίσματα υπεκφυγή. Και τα θεωρεί υπεκφυγή επειδή εκ των πραγμάτων λειτουργούν εκ του πονηρού. Ρωτάνε δηλαδή οριζοντίως, πολίτες χωρίς εξειδίκευση, εξειδικευμένα ζητήματα.

Γιατί; Για να δοθεί συγχωροχάρτι σε όσα πρόκειται να κάνει (ή να μην κάνει) μια κυβέρνηση. Πενηνταράκια: ένα δημοσιονομικό ερώτημα, θ’ απαντηθεί λανθασμένα (ή κατά τύχη σωστά) από κάποιον που δεν γνωρίζει οικονομικά.

Κι ένα ερώτημα για τις ΑΠΕ, θ’ απαντηθεί αντιστοίχως προβληματικά από μένα που δεν γνωρίζω τα ενεργειακά. Υπάρχουν όμως και μερικές κατηγορίες ερωτημάτων, βασικές, χοντρές, πρωταρχικές στην εξελικτική κλίμακα των προβληματισμών που γεννιούνται σε μια δημοκρατία, που όχι μόνο γίνεται, επιβάλλεται ίσως να διενέργεια δημοψήφισμα. Κι είναι τα μόνα που την αποφεύγουν.

Η μορφή του πολιτεύματος, η σχέση κράτους – εκκλησίας, η συμμετοχή σε πολεμικές συρράξεις, ο σεβασμός προς τους ήρωες και τα σύμβολα της εθνικής μας ιστορίας. Πράγματα νέτα, σκέτα, κατανοητά και στο φινάλε πράγματα που οφείλουν ν’ απασχολούν την καθημερινότητα (άρα και τη γνώση), όχι του μέσου, του κάθε πολίτη.

Αναρωτιέμαι λοιπόν, μια κατά τ’ αλλά παντελώς ανούσια νομοθετική πρωτοβουλία που (ακριβώς επειδή τίθεται εκ του πονηρού) έχει γίνει κεντρικό ζήτημα της επικαιρότητας, δεν θα ‘πρεπε να ψάξει απάντηση στη λαϊκή βούληση.

Ο άγνωστος στρατιώτης, ο τυχαίος Έλληνας ήρωας, ο άνθρωπος που πέθανε για της πατρίδας την ελευθερία, δεν ανήκει σε όλους τους Έλληνες; Δεν είναι ο πρόγονος, κι εν δυνάμει ο εαυτός κι ο απόγονος κάθε πολίτη που ζει σήμερα στη χώρα;

Κι άρα, δεν είναι δικαίωμα όλων των Ελλήνων να ορίσουν τι αποτελεί γι’ αυτός ασέβεια ή τιμή πάνω στην πλατεία που βρίσκεται το μνημείο τους; Κάνω το διαχωρισμό ακριβώς επειδή, όπως ήδη γράφτηκε εδώ, η όλη συζήτηση δεν γίνεται για το ίδιο το μνημείο. Κανείς (κυριολεκτικά κανείς) δεν διαφωνεί ως προς το ίδιο το κενοτάφιο που πρέπει να προστατεύεται όσο κι η μνήμη όσων κάποτε θυσίασαν εαυτούς.

Όμως η γύρω πλατεία; Η πλατεία με τους εύζωνες, τα περιστέρια, τους τουρίστες; Η πλατεία (για να φτάσουμε τελικά στον επίδικο) περιμετρικά της Βουλής; Ε, όχι δα… Επειδή λοιπόν όλο αυτό δεν επιδιώκει τη μνήμη όσων σκοτώθηκαν χθες, αλλ’ αντιθέτως τη λήθη όσων σκοτώθηκαν σήμερα, αναρωτιέμαι: δεν θα ‘πρεπε να ερωτηθεί ο λαός αν βρίσκει ασέβεια τα ονόματα των παιδιών του εγκλήματος στα Τέμπη, μπροστά (και όχι πάνω!) στο μνημείο του ήρωα της ελληνικής ελευθερίας;

Δεν θα ‘πρεπε να διαλέξει ο άγνωστος πολίτης αν τον προσβάλλει ή τον τιμά η απεργία πείνας ενός πατέρας ικέτη στο ιερό της δημοκρατίας; Η απάντηση είναι απλή κι απόλυτη. Όχι, δεν θα ‘πρεπε. Γιατί η μνήμη όσων στ’ αλήθεια καίνε, δεν συμφέρει και πολύ. Έτσι δεν είναι; Τουλάχιστον, ωστόσο, ας είμαστε ειλικρινείς.

Η ιστορία του Αγνώστου Στρατιώτη δεν είναι μια διεκδίκηση σεβασμού και μνήμης. Είναι μια διεκδίκηση ασέβειας και λήθης. Και μάλιστα μια διεκδίκηση που χρησιμοποιεί τη θυσία των κάποτε ηρώων για να κρύψει από πίσω τα πραγματικά της κίνητρα. Κι αυτό δεν είναι απλώς ντροπή, είναι σχεδόν σύληση τάφου…

Διαβάστε επίσης:

Το Μνημείο μπροστά στη Βουλή (κι όχι το Μνημείο) είναι το πρόβλημα

Η δίωξη του Κωνσταντίνου Κ. για την κούκλα Αμάλ στο Μεταξουργείο

Ιάσονας Αποστολόπουλος: «Αντηχούσαν συνθήματα και τραγούδια σε όλη τη φυλακή, το ένα κελί απαντούσε στο άλλο – Ο τρόμος των ισραηλινών δεν πέρασε»

Τελευταία άρθρα:

  • Τι θα έπρεπε να σημαίνουν για εμάς τα Προσφυγικά;
    Απόψεις

    Τι θα έπρεπε να σημαίνουν για εμάς τα Προσφυγικά;

    Δε μπορούμε να ζούμε μια ζωή προσπαθώντας να ρίξουμε τους πάντες και τα πάντα στο δικό μας επίπεδο μιζέριας. «Ποιοι είναι αυτοί για να μη πληρώνουν τη στέγη τους» και «είμαστε εμείς μαλάκες να πληρώνουμε;». Ναι, μαλάκες είμαστε. Σαφώς και είμαστε μαλάκες, που ακόμα πιστεύουμε ότι τα πάντα μπορούν και πρέπει να γίνουν εμπόρευμα, ακόμα και το φαΐ και η στέγαση μας.
    Διαβάστε περισσότερα
  • 26 Ιουνίου: Η παγκόσμια ημέρα κατά των ναρκωτικών είναι ημέρα διεκδίκησης – Οι Συλλογικές Δράσεις Κοινωνικής Αλληλεγγύης για το 18 Άνω καλούν στην πλατεία Κοραή
    Θέματα

    26 Ιουνίου: Η παγκόσμια ημέρα κατά των ναρκωτικών είναι ημέρα διεκδίκησης – Οι Συλλογικές Δράσεις Κοινωνικής Αλληλεγγύης για το 18 Άνω καλούν στην πλατεία Κοραή

    Με φόντο τις αλλαγές στον ΕΟΠΑΕ, οι Συλλογικές Δράσεις Κοινωνικής Αλληλεγγύης για το 18 Άνω κατεβαίνουν στον δημόσιο χώρο, θέτοντας ξανά το ερώτημα της επιλογής στη θεραπεία.
    Διαβάστε περισσότερα
  • Γυναικοκτονία στην Καλαμάτα: Καμπάνια οικονομικής ενίσχυσης για το παιδί της Γρηγορίας
    Ειδήσεις

    Γυναικοκτονία στην Καλαμάτα: Καμπάνια οικονομικής ενίσχυσης για το παιδί της Γρηγορίας

    Σε εξέλιξη βρίσκεται καμπάνια οικονομικής ενίσχυσης για το ανήλικο παιδί της Γρηγορίας, της 46χρονης κοπέλας που δολοφονήθηκε στην Καλαμάτα πριν από περίπου έναν χρόνο, και τη στήριξη του δικαστικού αγώνα της οικογένειάς της.
    Διαβάστε περισσότερα
  • Ο Εθισμός έκανε το El Paso να κοιτάξει τη Μητρόπολη κατάματα
    Culture

    Ο Εθισμός έκανε το El Paso να κοιτάξει τη Μητρόπολη κατάματα

    Ραπάροντας για τα στενά του Γκύζη, για τις πολυκατοικίες, τα φανάρια και τις γκρίζες γωνιές της πόλης, κατάφερε να αποτυπώσει τη γεωγραφία της δικής του ενηλικίωσης.
    Διαβάστε περισσότερα
  • Γνωστικός πόλεμος – Πολεμική προπαγάνδα και πρακτικές εφαρμογές
    Θέματα

    Γνωστικός πόλεμος – Πολεμική προπαγάνδα και πρακτικές εφαρμογές

    Ο γνωστικός πόλεμος και η πολεμική προπαγάνδα είναι πλέον κομμάτια της καθημερινότητάς μας σε έναν ακήρυχτο πόλεμο και πρέπει να είμαστε σε θέση να τα ανιχνεύουμε
    Διαβάστε περισσότερα
  • Πώς γλιτώνει ένα παιδί από την ακροδεξιά στην επαρχία
    Απόψεις

    Πώς γλιτώνει ένα παιδί από την ακροδεξιά στην επαρχία

    Όταν η Χρυσή Αυγή και τα κάθε είδους ακροδεξιά κατακάθια κάνανε επιδρομές στην επαρχία, σπέρναν μόνο φόβο και υπαρξιακές κρίσεις και θερίζαν ψηφαλάκια και επίδοξα μέλη, ο πρωταρχικός στόχος ήμασταν εμείς, τα αγόρια στην εφηβεία
    Διαβάστε περισσότερα