ΠΕΛΤΑ-μένα λεφτά
Οι δημόσιες επιχειρήσεις (σε εσένα μιλάω, ΔΕΗ) φτιάχτηκαν για να μπορεί το κοινωνικό σύνολο να τις χρησιμοποιεί, χωρίς να μοιάζουν είδος πολυτελείας
Η Margaret Thatcher, επί της θητείας της, ξεκίνησε μια διαδικασία (μία από τις πολλές), της λεγόμενης απορρύθμισης του βρετανικού σιδηρόδρομου. Απορρύθμιση, ως οικονομικός όρος, σημαίνει γενικότερα η ελαχιστοποίηση της παρέμβασης του κράτους, σε μια προσπάθεια ο θεσμός που απορρυθμίζεται να βρει την ισορροπία του «από μόνος του».
Δηλαδή με τη βοήθεια της ελεύθερης αγοράς, της προσφοράς και της ζήτησης, του κόστους και του κέρδους. Αφορμή για την απορρύθμιση αυτή είχε σταθεί το γεγονός ότι ο σιδηρόδρομος ήταν ζημιογόνος για το κράτος. Ο διάδοχος της, John Major, με το γελοίο του όνομα, ήταν αυτός που ανέλαβε, μετά την απορρύθμιση, να πουλήσει το σιδηρόδρομο σε ιδιώτη. Ξέρω ότι η ιστορία ακούγεται ίδια με τα Τέμπη, γιατί είναι. Αλλά ο σκοπός μου δεν είναι να γράψω άλλη μια φορά για τα Τέμπη.
Ας κάνουμε ένα βήμα πίσω. Που χρησιμεύει η απορρύθμιση;
Σύντομη απάντηση: ΠΟΥΘΕΝΑ.
Λίγο πιο εκτενής απάντηση: Χρησιμεύει στα αρπακτικά, που δεν τους φτάνουν τα λεφτά που βγάζουν ξεζουμίζοντας τους εργαζόμενους και τους πελάτες τους, χρειάζονται και λίγο ακόμα κρατικό χρήμα. Για να «ανέβουν οι οικονομικοί δείκτες της χώρας», και «να την εμπιστεύονται οι αγορές». Οι δημόσιες επιχειρήσεις ρημάζουν, προτείνεται η εξωτερική παρέμβαση, κι ύστερα λεηλατούνται από ιδιωτικά κεφάλαια. Γίνονται, με κάθε επισημότητα, κερδοσκοπικοί οργανισμοί.
Γιατί τα λέμε όλα αυτά; Γιατί, για κάθε δημόσια δομή, πρέπει να στηθεί ένα σκηνικό, που θα αιτιολογεί την εκούσια κατάρρευση της ίδιας. Ένα σκηνικό στο οποίο θα φταίει κάποιος άλλος, εκτός από εκείνους που θα κερδίσουν ξεχαρβαλώνοντας άλλο ένα μέλος του κρατικού σώματος. Για τον Παύλο Μαρινάκη (ναι επίτηδες δεν τον είπα κύριο), φταίει η ίδια η κοινωνία. Υποστηρίζει ότι «η ίδια οδηγεί τα ΕΛΤΑ στην κατ’ οίκον εξυπηρέτηση». Να συμπληρώσω επίσης ότι όσοι παραγγέλνουν χαλάκια μπάνιου από το Temu ευθύνονται για την τρύπα του όζοντος.
Ανέφερα την ιδιωτικοποίηση της British Rail, μόνο για να καταλήξω στο αποτέλεσμα. Η κατάσταση έγινε τόσο τραγική και η υπηρεσία τόσο ακριβή, που ο κόσμος απαίτησε, και κέρδισε, την επανακρατικοποίηση του σιδηρόδρομου. Και ο σιδηρόδρομος αυτή τη στιγμή λειτουργεί όπως θα έπρεπε να λειτουργούν οι κρατικές μεταφορές. Σε ένα καθεστώς που κινείται ανάμεσα σε μικρά ή μηδενικά ελλείματα. Γιατί τα τρένα δε φτιάχτηκαν για να πλουτίσει κανένα κράτος, ούτε οι φίλοι του.
Οι δημόσιες επιχειρήσεις (σε εσένα μιλάω, ΔΕΗ) φτιάχτηκαν για να μπορεί το κοινωνικό σύνολο να τις χρησιμοποιεί, χωρίς να μοιάζουν είδος πολυτελείας. Δε φτιάχτηκαν για να βαθαίνουν οι τσέπες των τεχνοκρατών που «τις διαχειρίζονται».
Κι όσο ο καιρός περνά, κι ο κόσμος μαθαίνει, και του μαθαίνουν, να βλέπει τα πάντα σα μια ζυγαριά στην οποία το κέρδος θα πρέπει να γέρνει την πλάστιγγα προς το μέρος του, οι θλιβερές εικόνες θα συνεχίζονται· χαμηλοσυνταξιούχοι που γνωρίζαν προσωπικά τον υπάλληλο του ΕΛΤΑ της πλατείας θα μένουν ξεκρέμαστοι. Νοικοκυριά θα μένουν με κομμένο ρεύμα γιατί η αυτορρύθμιση του «χρηματιστηρίου ενέργειας» αποφάσισε ότι αυτό το μήνα το ρεύμα θα ακριβύνει στα μπλε τιμολόγια (ας είχες το κίτρινο). Αίθουσες σχολείων και πανεπιστημίων θα κολυμπάνε στη μούχλα (να πάτε στα ιδιωτικά). Τα διόδια από πόλη σε πόλη θα μοιάζουν με ναρκοπέδια. Τα παιδιά στα τρένα θα πεθαίνουν.
Τι μένει να δούμε;
Μένει να δούμε πού θα πάνε όλοι αυτοί οι υπάλληλοι που έμειναν χωρίς δουλειά εν μια νυκτί.
Μένει να δούμε με ποιον αρρωστημένο τρόπο ή σε ποιο αρρωστημένο αφεντικό θα φύγει το μερίδιο των χρημάτων που «εξοικονόμησε» η κυβέρνηση.
Μένει να δούμε ποιοι ιδιώτες θα επωφεληθούν από την ανημποριά του κοσμάκη.
Μένει να δούμε πότε θα πάρεις χαμπάρι ότι τα τσιμπούρια, όταν σου ρουφάνε το αίμα, δεν τα απειλείς με εκλογές. Τα σκοτώνεις.
Διαβάστε επίση
Κεφαλονιά: Σιωνιστικό τάγμα εφόδου επιτέθηκε σε πολίτες
Ζώντας με τον Λεξ και το κοινό του από το ’19 ως το ’25
Οι καλλιτέχνες δεν είναι απόφοιτοι λυκείου – Αντισυνταγματικό το ΠΔ 85/2022






